Wanneer u in gesprek gaat met het Team Sociaal of met Werkzaak Rivierenland over zorg of ondersteuning voor uzelf of uw gezin(sleden), dan hoeft u dat niet alleen te doen. Als u dat wilt, kunt u zich laten ondersteunen door een vriend of familielid. Maar bijvoorbeeld ook door een vrijwilliger, een ouderenadviseur of een cliëntondersteuner.
Onafhankelijke cliëntondersteuner
De cliëntondersteuner luistert, denkt met u mee en geeft informatie en advies. Bij aanvragen op basis van de Jeugdwet, de Wmo, de Wlz of Participatiewet, helpt de cliëntondersteuner. Ook ondersteunt de cliëntondersteuner u bij het vinden van een passende zorgaanbieder, en het opstellen, evalueren en bijstellen van een persoonlijk plan.
Vertrouwenspersoon
Bent u ontevreden over een besluit? Of heeft u een klacht over de manier waarop professionals met u omgaan en komt u er samen niet uit? Dan kunt u terecht bij een vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon luistert, denkt met u mee, en komt op voor uw belangen. In eerste instantie door onvrede bespreekbaar te maken. Als het nodig is, helpt de vertrouwenspersoon ook bij het indienen van bezwaar of in beroep gaan. Daarnaast weet de vertrouwenspersoon alles over uw rechten en plichten.
Neem gerust contact op en bespreek wat de cliëntondersteuner of vertrouwenspersoon voor u kan betekenen:
Onafhankelijke cliëntondersteuner
- Mories Driessen van MEE Gelderse Poort: telefoonnummer: 06-10 01 03 83
Vertrouwenspersoon Wmo
- Dorien Dullaert van Adviespunt Zorgbelang;
telefoon 06 - 53 88 68 09 | e-mail: doriendullaert@adviespuntzorgbelang.nl
Vertrouwenspersoon Jeugd
- Stichting Advies- en Klachtenbureau Jeugdzorg (AKJ)
telefoon: 088 55 51 000 | e-mail: info@akj.nl | chat: www.akj.nl
U kunt kosteloos een beroep doen op de cliëntondersteuners van MEE Gelderse Poort en de vertrouwenspersoon van Zorgbelang Gelderland en het LSR. Ze werken onafhankelijk van zorgaanbieders en het sociaal team. Alles wat u bespreekt met hem of haar, blijft tussen jullie beiden.